Informatie over opvoeden, opgroeien en gezondheid

Op deze website vind je alles over de ontwikkeling van betrouwbare opvoedinformatie en hoe jij dat kunt gebruiken

    Sporten

    Als je zwanger bent, is het goed om in beweging te blijven. Bewegen stimuleert de bloedsomloop, wat goed is voor je baby. Bovendien heb je minder kans op een vroeggeboorte en herstel je sneller na de bevalling.

    Wat kun je doen?

    Lopen, fietsen, zwemmen en fitness zijn sporten die je heel goed tot het einde van je zwangerschap kunt blijven doen. Doe je liever thuis of in het park wat oefeningen? Bekijk dan wat filmpjes over geschikte oefeningen tijdens de zwangerschap op Allesoversport.nl.

    Hoeveel beweging je lichaam kan hebben, hangt onder andere af van je conditie. Verminder of stop het sporten als het klachten geeft of als je er heel moe van wordt. Heb je voor je zwangerschap eigenlijk niet of nauwelijks gesport en wil je dit nu wel gaan doen, dan kun je zwangerschapsgymnastiek of zwangerschapsyoga doen.

    Intensief sporten

    Te intensief sporten tijdens de zwangerschap is niet aan te raden. Als je beweegt, gebruikt je lichaam zuurstof. Wanneer je te intensief sport, gebruik je te veel zuurstof zelf en kan er niet voldoende naar de baby. Als dit te lang duurt, kan dat schadelijk zijn voor je baby.

    Welke sporten kun je beter niet beoefenen?

    Het is niet verstandig om door te gaan met een sport waarbij je risico loopt om iets tegen je buik aan te krijgen of ergens tegenaan te botsen of te vallen. Voorbeelden zijn skiën, volleybal, hockey, kickboksen en tennis. Duiken en parachutespringen moet je absoluut niet doen tijdens je zwangerschap.

    Weet je niet zeker of iets kan? Raadpleeg dan je verloskundige of huisarts.

    COVID-19

    Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.